,,Wij hebben de afgelopen tijd gekeken naar verschillende geografische
gebieden. Dat wij in de toekomst een stap richting de opkomende markten
zetten sluit ik niet uit, maar daar is op dit moment niets over te zeggen”,
aldus Van der Laan.

De opmerking van Van der Laan is opmerkelijk, omdat het concern zich in de
jaren 2003 en 2004 juist terugtrok uit Brazilië, een van de grootste
opkomende markten.

Ahold kondigde vorige week, bij de Capital Markets Day, aan de komende jaren
50 supermarkten in België te willen openen. Daarbij gaat het specifiek om
Vlaanderen. Dat is logistiek een handige regio omdat de taal van de
verpakkingen niet hoeft te worden aangepast, vetelde Van der Laan.

Duitsland

Ook wil het bedrijf 10 AH To Go-winkels in Duitsland openen. Daarnaast is ook
de Nederlandse markt nog lang niet verzadigd, vindt Van der Laan. ,,Er zijn
enkele honderden plaatsen in Nederland waar geen Albert Heijn is”.

Wel zal de groeisnelheid in Nederland afnemen, aldus de bestuurder. De groei
uit het recente verleden, waarbij Albert Heijn opstootte naar een
marktaandeel van circa 33 procent, zal waarschijnlijk niet worden
geëvenaard. Van der Laan liet verder weten geen interresse te hebben in de
Hema, dat door de eigenaren eerder in de etalage is gezet. ,,Hema maakt op
dit moment geen deel uit van onze non-food strategie'', stelde hij.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl